Onze projecten

Als Stichting Santosh steunen we verschillende projecten van onze partners in India. En daarvoor hanteren we heldere criteria:

• het moet gaan om nieuwe of extra projecten
  • die we gedurende een aantal jaren zelf kunnen steunen
  • en die daarna ‘op eigen benen’ verder kunnen gaan

En als er een uitzonderlijke noodsituatie is, zoals de tsunami in 2004, dan staan we ook klaar om gerichte steun te geven .
Hierna volgen enkele projecten die wij de afgelopen jaren hebben gesteund.

Balabata-schooltjes

In een tijdsbestek van 14 jaar hebben wij meer dan 40 balabata-schooltjes van CARDS. en het CGC gefinancierd. Zo hebben we heel veel kinderen aan goed onderwijs kunnen helpen. En door de culturele programma’s hebben hun ouders ook inzicht gekregen hoe zij hun situatie kunnen verbeteren.

Tsunami projecten in het kustgebied

Door de Tsunami in 2004 zijn er ook in de kustgebieden van Oost-India veel slachtoffers gevallen en veel huizen verwoest. De getroffen gezinnen zijn de eerste maanden geholpen met dekens, kleding, kookgerei en rijst. Daarna zijn nieuwe stenen huizen gebouwd, waarvan ruim honderd dankzij bijdragen van ons.

Care and Support Home in Guntur

Door aids zijn veel kinderen wees geworden of zijn ouders niet meer in staat om voor hun kinderen te zorgen. Daarom is het plan opgevat om voor hen een opvanghuis te bouwen. Met steun van Santosh is grond aangekocht voor de bouw en medio 2012 is het opvanghuis in gebruik genomen. De kinderen krijgen daar ook de kans om een vak te leren zodat zij later in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. In de eerste jaren leveren we nog een bijdrage aan de exploitatie.

Computeronderwijs

In samenwerking met de Nederlandse tak van Get It Done hebben wij ervoor kunnen zorgen dat het CGC nu ook computeronderwijs kan geven.

Spelmateriaal en leermiddelen

Midden tussen de kalksteenovens van Piduguralla, waar veel kinderarbeid voorkomt, hebben onze partners het Child Rights Advocacy Centre (CRAC) opgericht. Hier kunnen de kinderen naar school en kunnen zij een vak leren, zodat zij later niet tussen de kalkovens hoeven te werken. Samen met de Nederlandse stichting KIEWAD hebben wij daar kunnen zorgen voor extra spelmateriaal en leermiddelen.

Onderwijsfonds

Voor arme gezinnen is het vaak niet haalbaar om de kinderen te laten studeren. RICE geeft hen toch de kans om een goede bacheloropleiding te volgen en als die opleiding met goed gevolg doorlopen is, wordt die in veel gevallen achteraf alsnog betaald door de Indiase overheid. Wij helpen RICE met een onderwijsfonds (‘revolving fund’).

Activiteiten in Nederland

Stichting Santosh heeft donateurs nodig om de projecten in India te kunnen realiseren en onderhouden. Gelukkig hebben we groep vaste donateurs. Daarnaast houden we nu en dan presentaties over de projecten in India en vragen daarvoor dan een bijdrage aan de stichting. Tevens worden er kerkcollectes gehouden die ten goede komen aan onze projecten. Als er financiering nodig is voor urgente projecten benaderen we onze achterban voor extra hulp.